Vous avez sur votre terrain un bâtiment non chauffé dont la toiture contient de l'amiante? Dans ce cas, vous pouvez obtenir une prime pour l'enlèvement de cette couverture, à condition d'installer des panneaux solaires sur au moins 10 % de la surface de toiture enlevée.
Montant de la prime
Conditions de prime
Comment se déroule ma demande de prime?
Vous devez enregistrer votre demande de prime avant le 31 décembre 2025.
La demande de prime se fait en 3 étapes:
- 1
Aanmelden van je premieaanvraag met geldige offerte en voorschotfactuur
Verplichte bijlagen bij de aanvraag:
- Ondertekende offerte (opgemaakt tussen 1 januari 2022 en 31 december 2025)
- Voorschotfactuur voor verwijdering en afvoer(1) van asbest (opgemaakt vanaf 1 januari 2022)
Bij de aanmelding van je premieaanvraag moet je een ondertekende offerte én een voorschotfactuur voor het verwijderen en afvoeren(1) van een asbesthoudend dak toevoegen.
De offerte moet volgende gegevens bevatten:- Type asbesthoudend materiaal dat verwijderd wordt (bijv. golfplaten, leien, onderdak)
- Oppervlakte van het asbesthoudend dak
- kosten voor verwijdering van asbest
- kosten voor afvoeren van asbest(1)
- 2
Zonnepanelen plaatsen en aanmelden volgens de premievoorwaarden
- Je zonnepanelen moeten na de datum van de voorschotfactuur en ten laatste op 30 september 2027 in dienst genomen (gekeurd) zijn.
- Zonnepaneleninstallaties met een omvormervermogen tot en met 25 kVA moet je aanmelden bij Fluvius binnen 3 maanden na indienstname (keuring) en uiterlijk op 30 september 2027.
- Fluvius verwerkt je premieaanvraag voor asbestverwijdering pas nadat de aanmelding van de zonnepanelen gevalideerd is. Je kan dit opvolgen in Mijn Fluvius.
- Voor zonnepaneleninstallaties met een vermogen van meer dan 25 kVA moet je vooraf een netstudie aanvragen.
Indien de zonnepaneleninstallatie op een ander aansluitingspunt (EAN) werd geplaatst dan het gebouw waarvan asbest verwijderd werd, moet je contact opnemen met Fluvius via het contactformulier. Zo kunnen wij deze installatie vervolgens aan je premiedossier koppelen.
- 3
Bezorg de verplichte facturen en attesten
De volgende documenten moeten uiterlijk op 31 december 2027 worden ingediend:
- de eindfactuur
- het attest van asbestverwijdering, in te vullen door de aannemer die het asbesthoudende materiaal heeft verwijderd
- het attest van de plaatsing van je nieuwe zonnepanelen op dezelfde site
- het bewijs van tijdige aanmelding van de asbestwerken conform de Codex ‘Welzijn op het werk’ (toevoegen als type ‘varia’ in de premietoepassing)
- het bewijs van aanmelding bij het sectorprotocol, indien van toepassing(1)
Télécharger cette page et la sauvegarder en tant que fiche d'information
Souhaitez-vous télécharger les informations de cette page web? En cliquant sur un bouton, nous transformons cette page en une fiche d'information que vous pouvez enregistrer au format PDF. Avec toutes les questions et les réponses dépliées. Pratique, n'est-ce pas?
(1) Si l'entreprise a un accord avec l'OVAM par le biais d'un protocole sectoriel, le coût de l'élimination ne doit pas être mentionné dans l'offre et la facture. La preuve de l'inscription au protocole sectoriel doit être jointe à la demande de prime.