Heb je op jouw domein een niet-verwarmd gebouw met een asbesthoudend dak? Dan kan je een premie krijgen voor de verwijdering van deze dakbedekking, op voorwaarde dat je voor minstens 10% van de verwijderde dakoppervlakte zonnepanelen plaatst.
Premiebedrag
Premievoorwaarden
Hoe verloopt mijn premieaanvraag?
Je moet je premieaanvraag uiterlijk op 31 december 2025 aanmelden.
De premieaanvraag verloopt in 3 stappen:
- 1
Aanmelden van je premieaanvraag met geldige offerte en voorschotfactuur
Verplichte bijlagen bij de aanvraag:
- Ondertekende offerte (opgemaakt tussen 1 januari 2022 en 31 december 2025)
- Voorschotfactuur voor verwijdering en afvoer(1) van asbest (opgemaakt vanaf 1 januari 2022)
Bij de aanmelding van je premieaanvraag moet je een ondertekende offerte én een voorschotfactuur voor het verwijderen en afvoeren(1) van een asbesthoudend dak toevoegen.
De offerte moet volgende gegevens bevatten:- Type asbesthoudend materiaal dat verwijderd wordt (bijv. golfplaten, leien, onderdak)
- Oppervlakte van het asbesthoudend dak
- kosten voor verwijdering van asbest
- kosten voor afvoeren van asbest(1)
- 2
Zonnepanelen plaatsen en aanmelden volgens de premievoorwaarden
- Je zonnepanelen moeten na de datum van de voorschotfactuur en ten laatste op 30 september 2027 in dienst genomen (gekeurd) zijn.
- Zonnepaneleninstallaties met een omvormervermogen tot en met 25 kVA moet je aanmelden bij Fluvius binnen 3 maanden na indienstname (keuring) en uiterlijk op 30 september 2027.
- Fluvius verwerkt je premieaanvraag voor asbestverwijdering pas nadat de aanmelding van de zonnepanelen gevalideerd is. Je kan dit opvolgen in Mijn Fluvius.
- Voor zonnepaneleninstallaties met een vermogen van meer dan 25 kVA moet je vooraf een netstudie aanvragen.
Indien de zonnepaneleninstallatie op een ander aansluitingspunt (EAN) werd geplaatst dan het gebouw waarvan asbest verwijderd werd, moet je contact opnemen met Fluvius via het contactformulier. Zo kunnen wij deze installatie vervolgens aan je premiedossier koppelen.
- 3
Bezorg de verplichte facturen en attesten
De volgende documenten moeten uiterlijk op 31 december 2027 worden ingediend:
- de eindfactuur
- het attest van asbestverwijdering, in te vullen door de aannemer die het asbesthoudende materiaal heeft verwijderd
- het attest van de plaatsing van je nieuwe zonnepanelen op dezelfde site
- het bewijs van tijdige aanmelding van de asbestwerken conform de Codex ‘Welzijn op het werk’ (toevoegen als type ‘varia’ in de premietoepassing)
- het bewijs van aanmelding bij het sectorprotocol, indien van toepassing(1)
Download deze pagina en bewaar als infofiche
Wil je de informatie van deze webpagina graag downloaden? Met één druk op de knop, maken we van deze pagina een infofiche die je als PDF kan opslaan. Met alle vragen en antwoorden opengevouwen. Handig, toch?
(1) Wanneer de onderneming via een sectorprotocol een overeenkomst heeft met OVAM moeten de kosten voor de afvoer niet vermeld zijn op de offerte en factuur. Er moet een bewijs van aanmelding bij het sectorprotocol toegevoegd worden aan de premieaanvraag.