Straatverlichting

Wist je dat Fluvius maar liefst 1,2 miljoen openbare lichtpunten in de Vlaamse steden en gemeenten beheert? En dat we tegen eind 2028 die verlichting willen voorzien van duurzame led-technologie? Op die manier willen we niet alleen energie besparen, maar ook inzetten op duurzaamheid. Met de nieuwe interactieve openbare verlichting gaan we bovendien nog een stapje verder.

Wat is straatverlichting?

Straatverlichting is ongetwijfeld de meest voorkomende vorm van openbare verlichting. Denk maar aan verlichtingsinstallaties voor het verlichten van straten, fiets- en wandelpaden maar ook van markt- en speelpleinen, parkeerterreinen (altijd gelijkvloers), waterlopen en tunnels. Eigenlijk gaat het om alle verlichting van wegen, paden, pleinen, bruggen, tunnels of waterlopen die door een stad, een gemeente of een autonoom gemeentebedrijf worden beheerd.

Straatverlichting Meulebeke
Verlicht speelplein Willebroek
Openbare verlichting Willebroek
Dijlepad Mechelen
Openbare verlichting Willebroek
Straatverlichting Dendermonde

Wat doet Fluvius?

Fluvius beheert in Vlaanderen ruim 1,2 miljoen lichtpunten. Meer concreet: we installeren, onderhouden, herstellen en vervangen lampen wanneer dat nodig is.

Steeds duurzamer dankzij led

Daarnaast ondersteunen we actief alle steden en gemeenten in Vlaanderen om de verlichtingsparken doelgerichter, energiezuiniger en duurzamer te maken. Dat doen we door in te zetten op ‘verledding’, wat inhoudt dat alle verlichting tegen eind 2028 voorzien wordt van duurzame led-technologie. Het belangrijkste kenmerk van dit soort lampen is immers dat ze aanzienlijk minder energie verbruiken dan de klassieke lichtbronnen.

Interactiviteit zorgt voor flexibele verlichting

Voor straatverlichting worden niet alleen steeds meer lampen met led-technologie gebruikt, we zetten ook in op meer interactiviteit. Sinds 2020 installeren we daarom standaard enkel nog ledtoestellen, die uitgerust zijn met een communicatiemodule. Die module is op afstand instelbaar en biedt daardoor de nodige flexibiliteit om de lichten ’s nachts dieper te dimmen of te doven.

Dat dimmen of doven van de verlichting is enerzijds afhankelijk van welk type verlichtingstoestel er in jouw omgeving staat. Anderzijds beslist het lokale bestuur in jouw stad of gemeente over de plaats en het tijdstip waarop het lichtniveau aangepast wordt. Ook het type openbare ruimte speelt een rol in de beslissing waar en wanneer de lichten te dimmen of doven.

Met het dimmen of doven van de straatverlichting besparen we niet alleen meer energie – en verminderen we meteen ook de CO2-uitstoot – we vermijden tevens de nodige lichthinder.

Lichthinder is de overlast die wordt veroorzaakt door kunstlicht. Daarbij gaat het niet enkel om verblinding of verstoring door de lichtbron zelf, maar ook om de afname van de nachtelijke duisternis. Vooral in natuurgebieden is het belangrijk hier aandacht aan te besteden. Daarom ontwikkelde het Agentschap Natuur en Bos een ecologische duisternisbehoeftekaart.

Interactieve openbare verlichting

Hoe zit het met straling?

De interactieve verlichtingstoestellen worden uitgerust met een communicatiemodule die je kan herkennen aan het koepeltje bovenop de lamp. Die communicatiemodule connecteert af en toe met het internet via commerciële gsm-banden – dezelfde die iedereen ook gebruikt voor mobiele telefonie, internet, sms, …

We hebben oor naar de bezorgdheid rond straling, maar we verzekeren dat daar geen enkele reden voor is. Niet alleen kiezen we enkel voor communicatiemodules die voldoen aan de strenge Europese regelgevingen en stralingsnormen, bovendien communiceren de toestellen slechts één keer per dag. Dan wordt kortstondig technische informatie over de verlichting en de lichthoeveelheden doorgestuurd naar beveiligde servers – enigszins vergelijkbaar met het sturen van een sms’je. De modules veroorzaken dan ook heel wat minder straling dan een gsm én ze blijven ver onder de internationale veiligheidsdrempel.

Straatverlichting overdag? Hoezo?

Wie denkt dat straatlampen overdag niet horen te branden, heeft helemaal gelijk. Het kan betekenen dat er een probleem is met het stuursignaal, dat de lampen het sein geeft te ontsteken en te doven. Het hoeft echter niet altijd te duiden op een defect. Heel vaak wordt de openbare verlichting overdag opzettelijk aangestoken om de lampen te testen, bijvoorbeeld in deze gevallen:

  • Bij plaatsing van nieuwe (interactieve) verlichting
  • Bij onderhoud of periodieke controles
  • Bij vervanging van defecte toestellen
  • Bij aanpassing van de brandprogramma's
  • Bij uitzonderlijke omstandigheden zoals bijvoorbeeld watersnood

Je kan natuurlijk zelf moeilijk bepalen of de straatverlichting overdag brandt omwille van een defect of niet. Daarom kan het geen kwaad om het geval bij netbeheerder Fluvius te melden via straatlampen.fluvius.be.
Betreft het een gewestweg of autostrade? Daarvoor kun je terecht bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) via www.meldpuntwegen.be.