Fluvius sluit de huidige tariefperiode af aan het einde van 2024 om de nieuwe netkosten correct aan te rekenen vanaf 1 januari 2025.
Om ervoor te zorgen dat jouw energieleverancier deze wijzigingen ook kan opnemen in jouw jaarlijkse afrekening, hebben wij de meterstanden nodig van je elektriciteits- en/of gasmeter. Deze meteropname is uitzonderlijk en staat los van de jaarlijkse meteropname voor de jaarafrekening.
Wat betekent dit voor jou?
- Heb je een analoge meter en wijzigt jouw netbeheerder?
Je ontvangt een brief of e-mail van Fluvius waarin we vragen om je meterstanden uitzonderlijk door te geven. Zorg ervoor dat je dit doet vóór 1 januari 2025. De nieuwe netkosten worden automatisch toegepast vanaf 1 januari 2025 en staan vermeld op je volgende afrekening. - Heb je een analoge meter en wijzigt jouw netbeheerder niet?
Je hoeft niets te doen. Je ontvangt geen email of brief van Fluvius om de meterstanden door te geven. - Heb je een digitale meter?
Als klant met een digitale meter moet je niets doen. Fluvius leest jouw meterstanden op afstand uit op 1 januari 2025 en stuurt deze door naar je energieleverancier.
Heb je een digitale meter en toch een brief of e-mail ontvangen? Dit betekent dat jouw digitale meter jouw verbruik perfect registreert, maar de gegevens niet automatisch naar ons doorstuurt. Daarom vragen wij je om je meterstanden door te sturen.
Meer info: je digitale meter communiceert niet.
Hoe geef je je meterstanden door?
- Stap 1: Noteer je meterstanden en de opnamedatum. Geef enkel de cijfers vóór de komma door. Hoe lees je je meterstand correct af?
- Stap 2: Geef je meterstanden door. Gebruik hiervoor de toegangscode die onderaan de brief of in de email staat:
- Surf naar https://mijn-meterstanden.fluvius.be/ en geef je meterstanden online door.
- Liever telefonisch? Bel gratis naar het nummer 0800 21 241.
Als Fluvius je meterstanden niet op tijd ontvangt, geven we een geschatte meterstand door aan je energieleverancier. Zodra er een werkelijke meterstand beschikbaar komt, vervalt de schatting, en zal je leverancier een rechtzetting uitvoeren op basis van de werkelijke stand.
Veelgestelde vragen
Ik heb een klassieke meter en mijn netbeheerder wijzigt vanaf januari 2025. Ik heb geen email of brief ontvangen. Wat moet ik doen?
Geen probleem. Je kan altijd jouw meterstanden aan Fluvius bezorgen. Geef jouw meterstanden telefonisch door. Bel hiervoor het nummer 078 35 35 34.
Ik ben vergeten de meterstanden op tijd door te geven. Wat nu?
Bezorg jouw meterstanden aan Fluvius. Als jouw meterstand ondertussen werd geschat, doen we nadien een rechtzetting.
Ik heb een klassieke meter met dag-/nachttarief en mijn netbeheerder wijzigt. Heeft dit invloed op mijn dag-/nachttarief?
Er is geen impact op het dag-/nachttarief. Ook de uren van dag-/nachttarief blijven gelijk.
Ik heb zonnepanelen met een terugdraaiende (analoge) meter. Wat moet ik als klant doen?
Je hoeft niets te doen. Op 1 januari 2025 doen wij een 0-schatting. De elektriciteit die in de zomer werd opgewekt en niet geconsumeerd (overproductie), wordt gegarandeerd en kan je compenseren in de minder zonnerijke wintermaanden.
Mijn EAN-code is al lang geblokkeerd. Wat is de impact van de fusie hierop?
De fusie heeft hierop geen impact. Fluvius blijft zich maximaal in te zetten om de EAN-codes te deblokkeren. Je krijgt op 1 januari 2025 geen afrekening.
Nog andere vragen?
Neem een kijkje op onze FAQ wijzigingen netbeheerders en de fusie van de gemeenten.