Veelgestelde vragen over wijzigingen netbeheerders en de fusie van de gemeenten

We hebben de meest gestelde vragen over de wijzigingen in de structuren van de netbeheerders vanaf 1 januari 2025 voor jou opgelijst.

Ik wissel van energieleverancier op 1/01/2025. Wat is de impact van deze fusie?

Hier is geen impact voor jou als klant. Deze leverancierswissel verloopt zoals anders.

Je krijgt een slotfactuur van de oude leverancier tot eind 2024 met de oude nettarieven. De volgende jaarafrekening ontvang je van je nieuwe leverancier, die de nieuwe nettarieven toepast vanaf 1/01/2025.

Mijn adres is gewijzigd door de fusie van gemeenten. Wat moet ik doen?

Je hoeft deze wijzigingen niet zelf door te geven. Alle adreswijzigingen worden bij de energieleveranciers en Fluvius automatisch aangepast.

Ik betaal Prepaid, wat wijzigt er voor mij?

Je hoeft zelf niets te doen.
De fusie heeft geen impact als je Prepaid betaalt. Klanten die Prepaid betalen, beschikken over een digitale meter. Deze meterstanden lezen wij automatisch uit.

Moet ik mijn adreswijziging doorgeven aan andere instanties? (Bpost, mijn energieleverancier, …)

Neen. Het gewijzigde adres moet je nergens doorgeven. 
Alle instanties worden op de hoogte gebracht van de adreswijzigingen via de databank van het Adressenregister.

Belangrijke info:

  • Postcodes blijven behouden, ook al wijzigt de gemeentenaam. 
  • Bpost garandeert voor een periode van 6 maanden dat de post geadresseerd op het oude adres nog bezorgd wordt. Daarna zal Bpost proberen de levering van post, in de fusiegemeenten waar het oude adres nog gebruikt wordt, te garanderen.
  • Bpost adviseert klanten om vanaf 01/01/2025 de nieuwe gemeentenaam te gebruiken. Je mag ook nog de deelgemeentenaam gebruiken, zolang je deze combineert met de correcte postcode. Vermijd echter om de nieuwe gemeentenaam én de oude (deel)gemeentenaam samen te vermelden. Dit kan problemen opleveren bij de automatische sortering van de post.

Tip: je kan gratis adresveranderingskaartjes verkrijgen bij Bpost (10 stuks/adres). Deze kaartjes kan je gratis opsturen om mensen te verwittigen van het gewijzigde adres.

Ik heb een klassieke meter en mijn netbeheerder wijzigt vanaf januari 2025. Ik heb geen email of brief ontvangen. Wat moet ik doen?

Geen probleem. Je kan altijd jouw meterstanden aan Fluvius bezorgen. Geef jouw meterstanden telefonisch door. Bel hiervoor het nummer 078 35 35 34.

Ik ben vergeten de meterstanden op tijd door te geven. Wat nu?

Bezorg jouw meterstanden aan Fluvius. Als jouw meterstand ondertussen werd geschat, doen we nadien een rechtzetting.

Ik heb een klassieke meter met dag-/nachttarief en mijn netbeheerder wijzigt. Heeft dit invloed op mijn dag-/nachttarief?

Er is geen impact op het dag-/nachttarief. Ook de uren van dag-/nachttarief blijven gelijk.

Ik heb zonnepanelen met een terugdraaiende (analoge) meter. Wat moet ik als klant doen?

Je hoeft niets te doen. Op 1 januari 2025 doen wij een 0-schatting. De elektriciteit die in de zomer werd opgewekt en niet geconsumeerd (overproductie), wordt gegarandeerd en kan je compenseren in de minder zonnerijke wintermaanden.

Mijn EAN-code is al lang geblokkeerd. Wat is de impact van de fusie hierop?

De fusie heeft hierop geen impact. Fluvius blijft zich maximaal in te zetten om de EAN-codes te deblokkeren. Je krijgt op 1 januari 2025 geen afrekening.