Phishers proberen van jou geld of informatie te krijgen door het sturen van sms of Whatsapp-berichten in naam van Fluvius. Ze willen dat je op de link klikt en dan bepaalde handelingen uitvoert die ervoor zorgen dat ze toegang krijgen tot je gegevens of bankapp.
Hoe herken je een phishing-sms of Whatsapp?
- Let op schrijffouten. Staan er schrijffouten in het bericht, wees dan alert.
- De inhoud is te mooi om waar te zijn. Staat er in de mail dat je een mooie som geld (een paar 100 euro) van ons krijgt, zonder dat daar een reden voor is, dan is de informatie niet waar.
- Klik niet op de link in de e-mail. Fraudeurs proberen via die link toegang te krijgen tot je bankgegevens of andere informatie.
- Opgelet! Ben je prepaid-klant? Dan is het normaal dat je af en toe sms’en ontvangt met (belangrijke) informatie. We vragen je ook soms om actie te ondernemen, maar we voegen in deze sms’en nooit links toe om rechtstreeks te betalen of gegevens door te geven.
Hoe herken je een sms of Whatsapp van Fluvius?
- We sturen je enkel een sms wanneer er in jouw buurt een stroomonderbreking is of wanneer je met ons een afspraak hebt.
- We gebruiken enkel Whatsapp als communicatiekanaal wanneer je als klant zelf een chat start via onze website of Mijn Fluvius. Je ontvangt dus nooit een Whatsapp-bericht van ons wanneer je het gesprek niet zelf begint.
Wat moet je doen als je een valse sms of Whatsapp ontvangt?
- Klik nooit op de link
- Geef nooit je bankgegevens door
- Contacteer ons via www.fluvius.be/contact
- Stuur de sms of Whatsapp door naar verdacht@safeonweb.be
Toch geklikt op de link en je bankgegevens gedeeld?
- Bel meteen Cardstop via 078 170 170
- Doe aangifte bij je lokale politie
Enkele voorbeelden van een verdachte sms of Whatsapp-bericht
SMS terugbetaling

Whatsapp-bericht: vergoeding
