Wat als mijn energiecontract afloopt?

Ben je een niet-residentiële klant (bv. bedrijf, tweede verblijf, …) en loopt je energiecontract af door wanbetaling of door een verstreken contractdatum? Dan kom je als klant terecht bij de Uitzonderingsleverancier. Die zal zowel jou als de andere betrokken partijen (bv. de eigenaar van het pand, de curator, …) doorheen het regelingsproces loodsen. Je ontvangt hiervoor de nodige informatie en documenten per brief en e-mail.

Ben je een residentiële klant (bv. een gezin) en heb je het moeilijk om je maandelijkse energiefacturen te betalen? Dan kom je na de stopzetting van je energiecontract terecht bij Fluvius, die optreedt als sociale leverancier. Je komt dan in aanmerking voor Prepaid, de dienst waarbij je je energie betaalt vóór je die verbruikt. Je ontdekt er meer over op prepaid.fluvius.be.

Wat zijn de gevolgen?

Nadat je energiecontract is afgelopen, kan de Uitzonderingsleverancier de opdracht geven je elektriciteits- en/of aardgasmeter af te sluiten. Bij digitale meters gebeurt dit op afstand en hoeft er dus niemand bij je langs te komen.

Wat betekent dit voor mij?

Heb je een digitale meter?

Dan sturen we, voordat we overgaan tot volledige afsluiting van je elektriciteit, een signaal naar jouw digitale meter dat je energieverbruik beperkt tot 10 ampère. De stroom valt dan uit zodra je een hoog verbruik hebt Ook de afsluiting van een digitale elektriciteits- en/of aardgasmeter gebeurt op afstand.
Als je digitale elektriciteitsmeter is uitgeschakeld, zie je dit symbool op het scherm:

Dit symbool zie je op het scherm van je digitale meter als deze is uitgeschakeld.

Heb je een analoge elektriciteits- en/of aardgasmeter of een meter met een technisch probleem?

Dan komt een technicus van Fluvius ter plaatse om de afsluiting uit te voeren.

Belangrijk! Heb je al een aanvraag opgestart voor een energiecontract bij een commerciële energieleverancier en is je adres intussen in orde gebracht? Dan wordt je energielevering niet stopgezet en krijg je weer volledige toegang tot je elektriciteitsvermogen. Heb je na je aanvraag voor een nieuw energiecontract geen volledige toegang tot je elektriciteitsvermogen? Ontdek dan op de pagina ‘Hoe werkt mijn digitale meter?’ hoe je je energiemeter weer kan inschakelen.

Als je meter is afgesloten, dan betaal je als energieverbruiker naast het verbruik ook de kosten voor de afsluiting.

Vragen?

Onze collega’s helpen je graag verder. Je contacteert hen via ons contactformulier of via onze infolijn op 078 35 35 34.