Omdat elektrische wagens stil zijn, dragen ze bij tot het verminderen van de geluidsoverlast voor mens en dier. Maar het is vooral op het vlak van uitstoot dat de elektrische auto aanzienlijk beter scoort dan de brandstofwagen. Daarover vertellen we je hier meer. Op de site van de Vlaamse overheid vind je trouwens weer meer cijfergegevens over de milieu-impact van voertuigen terug.
Minder CO2
Elektrische wagens produceren geen uitlaatgassen tijdens het rijden en dus ook geen CO2. De vervaardiging van lithium-ionbatterijen is daarentegen een energie-intensief proces dat aanzienlijke emissies kan veroorzaken.
Door voortdurende verbeteringen in technologie en productietechnieken stoot een elektrische auto over zijn gehele levensduur bovendien steeds minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzine- of dieselwagen.
Minder fijnstof
Auto’s die op diesel en benzine rijden, produceren fijnstof. Dit gebeurt voornamelijk tijdens de verbranding van brandstof in de vorm van roet. Daarnaast draagt de slijtage van banden en remmen ook bij aan de productie van fijnstof.
Elektrische auto’s, die een elektromotor gebruiken, stoten tijdens het rijden geen fijnstof uit door verbranding, omdat er geen verbrandingsproces plaatsvindt. Bij elektrische auto’s komt alleen fijnstof vrij door de slijtage van banden en remmen. De remslijtage bij elektrische auto's is dankzij regeneratief remmen wel aanzienlijk lager in vergelijking met auto's die op benzine of diesel rijden.
Minder stikstof
Elektrische auto’s hebben ook als voordeel dat er geen stikstofoxide (NOx) uit de uitlaat komt. Bij het verbranden van brandstof in de motor van auto’s die op fossiele brandstof rijden, komt wel stikstofoxide vrij.