Elektrische wagens onderscheiden zich van brandstofwagens door hun unieke ontwerp zonder ‘klassiek’ motorrooster of uitlaat. Daarnaast zijn er nog een aantal uitermate kenmerkende onderdelen aan een elektrische auto.
Elektrische motor
Elektrische voertuigen (EV's) verschillen fundamenteel van benzineauto's doordat ze gebruik maken van elektrische motoren in plaats van verbrandingsmotoren. In plaats van een verbrandingsmotor die brandstof verbrandt, hebben elektrische auto's een elektrische motor die elektrische energie uit de batterij omzet in mechanische energie, die de wielen aandrijft.
Omvormer
Dit is een belangrijk onderdeel van een elektrische wagen, omdat het elektriciteit omzet van wisselstroom (AC) naar gelijkstroom (DC) om op te slaan in de batterij en vervolgens weer terug naar wisselstroom voor gebruik in de elektromotor. De omvormer in een EV heeft invloed op de tijd die nodig is om de batterij op te laden.
Batterij
Het meest cruciale onderdeel van een elektrische auto is de batterij. Deze component is verantwoordelijk voor het opslaan en leveren van de elektrische energie die nodig is om de auto te laten rijden. De batterij van een elektrische auto bestaat uit honderden of zelfs duizenden individuele batterijcellen. Deze cellen werken samen om een grote hoeveelheid elektrische energie op te slaan.
Momenteel zijn lithium-ion batterijen de meest gebruikte technologie in elektrische wagens. Ze bieden een goede balans tussen energiedichtheid, levensduur en kosten.
Oplaadpoort
Elektrische auto's zijn uitgerust met een ingebouwde oplaadpoort voor het opladen met gelijkstroom (DC) of wisselstroom (AC). De batterij werkt op gelijkstroom (DC). Opladen met gelijkstroom (DC) gebeurt met de juiste spanning en stroom om de batterij efficiënt op te laden. Opladen met wisselstroom (AC) van het elektriciteitsnet gebeurt via een omvormer. Het oplaadproces is veelzijdig en biedt verschillende niveaus van snelheid en compatibiliteit, afhankelijk van de gebruikte oplaadmethode en het type stekker.