Wat moet je doen als de elektriciteit uitvalt?

Technicus van Fluvius aan het werk bij stroomonderbreking

Opeens gaat het licht uit. Wat nu? Een stroomonderbreking komt altijd ongelegen, en je wil het natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Volg ons stappenplan om te ontdekken waar het probleem zit, en wie je moet contacteren. 

Val je zonder stroom? Het eerste wat je moet doen is nagaan waar het probleem zich voordoet. Bij een storing op je eigen installatie heb je een elektricien nodig. Als het defect zich op het distributienet of jouw elektriciteitsmeter voordoet, dan roep je de hulp in van Fluvius.
 

Wat moet je doen als de elektriciteit uitvalt in huis?

Ga eerst na of je in het hele huis geen stroom meer hebt. Heb je op bepaalde plaatsen wél elektriciteit? Controleer dan of de zekeringen uit staan. Als dat zo is, dan kan je ze opnieuw inschakelen of de zekering vervangen. Als ze meteen weer uitvallen, zit de storing op je eigen installatie. Bel dan een elektricien. 

Zit je op bepaalde plaatsen in huis zonder stroom, maar zijn de zekeringen ingeschakeld? Neem contact op met Fluvius, want in dat geval heb je een probleem met je elektriciteitsmeter. 

Zit de hele buurt zonder elektriciteit?

Zit je in het hele huis zonder stroom? Ga dan even bij de buren kijken. Als zij ook zonder elektriciteit zitten, dan is er een probleem met het distributienet en neem je contact op met Fluvius. Als de storing inderdaad op onze installaties zit, sturen we meteen een technicus langs om het probleem op te lossen. 

Wist je dat de Vlaming gemiddeld maar eens om de 2,7 jaar getroffen wordt door een onvoorziene stroomonderbreking? Daarmee hebben we een van de meest betrouwbare netten in Europa. 

Is de stroomstoring al gemeld?

Controleer of de storing gepland of al gemeld is. Er is een handige tool waar je alle stroomonderbrekingen kan zien. De tool wordt elke tien minuten vernieuwd, en je weet meteen ook wanneer de storing voorbij is.

Staat de storing nog niet in het overzicht? Neem contact op met Fluvius via 078 35 35 00.

Spraak- of gehoorproblemen?  Meld een storing via sms

Heb je recht op een vergoeding?

Wist je dat je misschien recht hebt op een forfaitaire vergoeding bij een stroomstoring? Als je langer dan vier uur geen elektriciteit hebt door een niet-geplande onderbreking met een technische oorzaak, kan je binnen de 30 kalenderdagen een vergoeding aanvragen. Dat kan online, op het nummer 078 35 35 34 of in een van de klantenkantoren.  Wordt je aanvraag aanvaard, dan krijg je binnen de 60 kalenderdagen het bedrag op je rekening gestort.

Meer informatie over forfaitaire vergoedingen?

Bekijk de overzichtspagina.

Let wel: je hebt geen recht op een vergoeding als er een algemeen elektriciteitstekort is en de bevoegde federale Minister overgaat op een afschakeling. Ook wanneer een herstelling niet meteen mogelijk is door een verbod om werken uit te voeren (bv. om nachtlawaai te voorkomen), krijg je geen vergoeding. 

Heb je een stroomstoring en weet je niet waar het probleem zit?

Gerelateerde artikels