Laadpunt in appartementsgebouw
Voor de bouw van nieuwe residentiële gebouwen met minstens twee parkeerplaatsen of de renovatie van oudere appartementsgebouwen met minstens tien parkeerplaatsen gelden nieuwe verplichtingen op het gebied van elektrische laadpunten.
Woon je in een appartementsgebouw en wil je je auto thuis opladen? Dat kan door parkeerplaatsen van laadinfrastructuur te voorzien.
Hou hierbij rekening met de wetgeving i.v.m. de mede-eigendom. In het bijzonder de procedure beschreven in artikel 3.81 en 3.82 uit het Burgerlijk Wetboek.
Twee scenario's voor laadinfrastructuur zijn mogelijk:
Scenario 1 – Je laadt op in groep via een collectieve aanpak
Hierbij liggen alle oplaadpunten achter één collectieve elektriciteitsmeter, zodat ze als groep slim kunnen worden aangestuurd. In samenspraak met Fluvius reserveer je als gemeenschap een specifiek vermogen voor deze groep laadpunten.
Van zodra er meer dan 2 laadpunten worden geïnstalleerd is slim laden via een systeem van ‘load balancing’ verplicht .
Dit scenario vereist goede afspraken met de mede-eigenaars, maar biedt heel wat voordelen:
- In functie van het aantal ingeplugde wagens en de ingestelde parameters (bv. de gewenste vertrektijd), verdeelt het centrale systeem het beschikbare vermogen slim over de aangesloten laadpunten. Je laadt dus steeds aan de hoogst mogelijke snelheid op.
Scenario 2 – Je laadt je wagen zelf op achter je privéaansluiting
In dit geval heb je een elektrische verbinding nodig tussen je oplaadpunt (of stopcontact) en je elektriciteitsmeter. Liggen die elektriciteitskabels er nog niet, dan mogen de kabels alleen in de gemeenschappelijke delen lopen en zijn de kosten voor de eigenaar die de laadinfrastructuur wil aanleggen.
Verder kies je alles zelf: of je laadt via een stopcontact of via een oplaadpunt, het merk en het type van het oplaadpunt.
Het nadeel is dat de oplaadsnelheid eerder beperkt is: tot 10 km rijbereik/u (stopcontact) of 15 km rijbereik/u (oplaadpunt). Wil je toch sneller laden? Kies dan voor scenario 1.
Laat ook de interne bekabeling door een installateur nakijken. Het opladen van een elektrische auto betekent immers een continue belasting van de elektriciteitsinstallatie.
Hoe laad ik mijn elektrische wagen op in een garagebox?
Wie zijn auto wil opladen in een garagebox moet dezelfde afspraken op mede-eigendom volgen als bij het laden op parkeerplaatsen in appartementsgebouwen.
Twee scenario’s voor laadoplossingen zijn mogelijk:
Scenario 1 – Je garagebox heeft een afzonderlijk kadasternummer aan de rooilijn
In dat geval kan de garagebox een afzonderlijke aansluiting krijgen.
Scenario 2 – Je garagebox heeft geen afzonderlijk kadasternummer aan de rooilijn
Net als bij collectief laden (zie eerder) plaatsen we dan één gezamenlijke meter, opgesteld op een toegankelijke plaats. Het totaal beschikbaar vermogen wordt het best via een slimme sturing over de verschillende laadpunten verdeeld. Net als bij collectief laden maak je goede afspraken met de mede-eigenaars.
Wil je nog meer weten over opladen in een appartement of een garage?
Lees dan onze brochure over elektrisch laden voor projecten.