Ruik je gas in de buurt van je meter? Bel dan onmiddellijk 0800 65 0 65 en volg de veiligheidsvoorschriften!
Een defecte meter komt in de praktijk zelden voor. Onze elektriciteit- en gasmeters voldoen aan de strengste kwaliteitsnormen, opgelegd door de FOD Economie.
Valt je energiefactuur hoger uit dan verwacht en vermoed je een probleem aan je meter? De praktijk leert dat er veel oorzaken kunnen zijn voor een hogere factuur. Gebruik onze handige vragenlijst om snel de oorzaak te vinden en om in de toekomst hoge facturen te vermijden.
Is jouw energieprijs gewijzigd?
Energieprijzen kunnen schommelen en wijzigen. Ga er niet van uit dat je meter niet correct werkt omdat je factuurbedrag hoger is, maar controleer eerst het aantal verbruikte kWh ten opzichte van vorig jaar. Op je factuur vind je een historiek van je verbruiken. Het is goed mogelijk dat je verbruik hetzelfde is gebleven, maar dat de prijs van de energie gestegen is. Ook als je minder voorschotten betaalde dan vorig jaar, is een stijging van je energiefactuur mogelijk.
Zijn de meterstanden op jouw factuur correct?
Heb je een klassieke meter?
Vergelijk de meterstanden op je factuur met de meterstanden die door Fluvius werden opgenomen of die je zelf aan ons hebt doorgegeven.
Heb je een digitale meter?
Dan worden je meterstanden automatisch doorgestuurd. Je kunt je meterstanden en je verbruiken makkelijk zelf raadplegen en vergelijken. Ga naar mijn.fluvius.be en maak een account aan. Op dit platform kan je je gasverbruik per kwartier, per dag, per maand en per jaar bekijken.
Is er een verandering in jouw energieverbruik?
Bepaalde veranderingen in woon- of gezinssituaties, kunnen het energieverbruik doen wijzigen. Je verbruik kan ook stijgen door bijvoorbeeld telewerk.
Houd er ook rekening mee dat je verbruik in de wintermaanden normaal gezien veel hoger ligt dan in de zomer.
Besparen op je energiefactuur? Ga aan de slag met deze nuttige tips.
Is jouw gasketel nog onderhouden?
Wie de gasketel niet regelmatig laat onderhouden, zal meer gas verbruiken. Denk er ook aan om de thermostaat zo nauwkeurig mogelijk in te stellen, zodat je je woning niet onnodig verwarmt.
Deed je zelf al onderstaande test?
Heb je de indruk dat je toch te veel gas verbruikt? Misschien ligt de oorzaak wel bij jouw binneninstallatie. Dit kun je zelf eenvoudig uittesten via onderstaand stappenplan.
- stap 1: schakel alle toestellen uit die gas verbruiken en wacht enkele minuten. Vergeet de waakvlam van de waterverwarmer niet!
- stap 2: controleer de gasmeter.
- Draait de meter verder?
Neem dan contact op met een installateur om jouw binneninstallatie na te kijken: alle gasbuizen en gastoestellen. Een gasmeter kan alleen maar vooruit tellen als er effectief gas door vloeit. - Draait de meter niet verder?
Staan alle cijfers stil? Dan is er niks aan de hand.
- Draait de meter verder?
- Stap 3: Vergeet niet opnieuw de toestellen aan te zetten!
Merk je toch gasverbruik tijdens de zomermaanden, terwijl de verwarming uit staat?
Dat kan volstrekt normaal zijn. De meeste mensen die verwarmen op gas hebben ook warm water op gas of koken op gas. Als je verwarmingstoestel een waakvlam heeft, zal er ook in de zomer een bepaald gasverbruik zijn. Kijk zeker ook na of je verwarming correct is afgesteld en je hoofdthermostaat tijdens de zomermaanden permanent op laagstand staat. Zelfs als al je radiatoren dicht staan, houdt je verwarming zich klaar om warmte te leveren. Dat resulteert in een permanent klein verbruik, zonder dat je er zelf iets aan hebt. In de zomermaanden is een verbruik tussen 0.2 en 0.5 m³ per dag heel normaal.
Heb je alle vragen overlopen?
Vermoed je nog steeds een defect aan je meter? Geef dit dan door via deze contactpagina.