Wat als ik mijn verhuis niet meld bij mijn energieleverancier?

Ben je recent verhuisd of staat er binnenkort een verhuis gepland? Dan is het heel belangrijk om je energieovernamedocument(en), per adres ondertekend door jezelf en de vorige/volgende bewoner, zo snel mogelijk te bezorgen aan je energieleverancier(s). Het energieovernamedocument zorgt voor een soepele overdracht van je energiecontract.

Ontvangt je energieleverancier binnen de 10 dagen na je verhuis geen overnamedocument, dan kan dat voor problemen zorgen. 90 dagen na de start van zo’n problematische verhuis, vervalt namelijk de verantwoordelijkheid van de oorspronkelijke energieleverancier. Die kan dan je energielevering stopzetten.

Om te voorkomen dat je zonder energie komt te zitten, contacteert Fluvius tijdens die periode van 90 dagen de eigenaar, huurder,… van het pand met het advies zo snel mogelijk een energiecontract aan te vragen bij een commerciële energieleverancier. Komt hierop geen reactie, dan starten we een buurtonderzoek waarbij een meteropnemer van Fluvius langskomt. Die kan je tijdens een bezoek helpen om het energieovernamedocument in te vullen en te ondertekenen. Dat document (of een kopie ervan) bezorg je aan de energieleverancier van zowel je oude als je nieuwe adres.
Tip: Ga na of je (nieuwe) commerciële energieleverancier een contractaanvraag aan Fluvius bezorgt.
 

Hoe wordt mijn energielevering stopgezet?

Levert het buurtonderzoek geen positief resultaat op, dan is een stopzetting van je energielevering een mogelijkheid.

Wat betekent dit voor mij?

Beschik je over een digitale meter?

Dan sturen we, voordat we overgaan tot volledige afsluiting van de elektriciteitsvoorziening, op afstand een signaal naar jouw digitale elektriciteitsmeter dat je energieverbruik beperkt tot 10 ampère. De stroom valt dan uit zodra je een hoog verbruik hebt. Ook de afsluiting van een digitale elektriciteits- en/of aardgasmeter gebeurt op afstand.
Als je digitale elektriciteitsmeter is uitgeschakeld, zie je dit symbool op het scherm:

Dit symbool zie je op het scherm van je digitale meter als deze is uitgeschakeld.

Heb je een analoge elektriciteits- en/of aardgasmeter of een meter met een technisch probleem?

Dan komt een technicus van Fluvius ter plaatse om je installatie af te sluiten.

Belangrijk! Heb je al een aanvraag opgestart voor een energiecontract bij een commerciële energieleverancier en is je adres intussen in orde gebracht? Dan wordt je energielevering niet stopgezet en krijg je weer volledige toegang tot je elektriciteitsvermogen. Heb je na je aanvraag voor een nieuw energiecontract geen volledige toegang tot je elektriciteitsvermogen? Ontdek dan op de pagina ‘Hoe werkt mijn digitale meter?’ hoe je je energiemeter weer kan inschakelen.

Ben jij verantwoordelijk voor het energieverbruik? Dan draag je ook de kosten voor de afsluiting en heraansluiting. Die kosten zijn gebaseerd op wettelijk vastgestelde tarieven. Daarnaast kunnen we ook het energieverbruik voor deze periode aanrekenen.

Vragen?

Onze collega’s helpen je graag verder. Je contacteert hen via ons contactformulier of via onze infolijn op 078 35 35 34.