Wat is een bidirectionele laadpaal?
Met een bidirectionele laadpaal kan je niet alleen energie opladen maar ook het teveel aan energie in de batterij van je wagen, terug in het net injecteren.
De stroom die je opwekt maar niet verbruikt, kan je op een aantal manieren terug gebruiken. ‘Vehicle-to-Home’ (V2H) en Vehicle-to-Grid (V2G) zijn de meest gangbare. Je kan het een beetje vergelijken met een thuisbatterij, maar dan eentje op wielen.
Vehicle-to-Home (V2H)
Hier gebruik je een deel van de opgeslagen (groene) stroom in je elektrische wagen om je apparaten in huis van de nodige stroom te voorzien.
Vehicle-to-Grid (V2G)
Hiermee injecteer je de niet-gebruikte energie terug in het elektriciteitsnet. Zo kan een elektrische wagen bv. opladen tijdens de daluren en energie leveren tijdens de piekmomenten en dat tegen een vergoeding van de leverancier.
Voordelen bidirectionele laadpaal
Bidirectionele laadpalen bieden een aantal interessante voordelen:
- Je verdient geld door overtollige energie terug aan het net te verkopen.
- Je bespaart geld door gebruik te maken van de daluren in de energietarieven.
- Je kan zelfvoorzienend worden door de installatie aan te sluiten op je eigen hernieuwbare energiebronnen zoals bijvoorbeeld zonnepanelen.
Meer weten? Op de website van de Vlaamse overheid vind je alle info over het gebruik van je elektrische wagen als thuisbatterij.
Bidirectionele laadpaal aanmelden bij Fluvius
Wist je dat je je bidirectionele privé-laadpaal verplicht moet melden in Mijn Fluvius? Je kan hier meer lezen over het melden van je laadpaal.