Bidirectioneel laden: wat en waarom?
De batterij in je elektrische wagen dient in eerste instantie natuurlijk om je te kunnen verplaatsen. Maar wist je dat je de opgeslagen energie in je wagen met een bidirectionele laadpaal ook voor andere doeleinden kan gebruiken?
Bij een klassieke, unidirectionele lader gaat de stroom alleen in één richting, namelijk van het laadstation naar de auto. Dit betekent dat je bij unidirectioneel laden alleen je elektrische auto kunt opladen, maar geen energie terug kunt leveren aan het netwerk of gebruiken voor andere toepassingen. Met een bidirectionele laadpaal kan je daarentegen energie in twee richtingen laten stromen: van het laadstation naar de auto én van de auto terug naar het elektriciteitsnet of naar je huis.
Hoe werkt het?
Tijdens het opladen van een elektrische auto wordt de wisselstroom (AC) uit het elektriciteitsnet omgezet naar gelijkstroom (DC), omdat elektrische auto's alleen gelijkstroom kunnen opslaan in hun batterijen. Bij een bidirectionele laadpaal wordt dit proces ook omgekeerd op het moment dat je de energie uit de auto wilt gebruiken. De gelijkstroom in de batterij wordt dan weer omgezet naar wisselstroom, zodat je deze energie kunt gebruiken voor apparaten in je huis of kunt terugleveren aan het elektriciteitsnet.
Bidirectioneel laden maakt het dus mogelijk om de energie in je elektrische wagen flexibel in te zetten, niet alleen voor het opladen van de auto zelf, maar ook als energiebron voor je woning of het ondersteunen van het elektriciteitsnet.
Wat zijn de voordelen?
De batterij van een elektrisch voertuig kan dus veel meer bieden dan alleen mobiliteit. Terwijl jouw elektrische wagen geparkeerd staat, kan de opgeslagen energie namelijk voor andere doeleinden worden ingezet. Hier zijn de drie belangrijkste toepassingen:
Vehicle-to-Load (V2L)
Dit systeem maakt het mogelijk om energie rechtstreeks uit de batterij van het voertuig te gebruiken om andere apparaten of machines van stroom te voorzien. Dit kan handig zijn voor bijvoorbeeld kampeertrips, evenementen, of als noodstroomvoorziening voor elektrische gereedschappen. V2L biedt dus een soort mobiele stroomvoorziening die overal inzetbaar is.
Vehicle-to-Home (V2H)
Bij deze toepassing kan je je auto gebruiken als tijdelijke batterij voor je huis. Dit is bijzonder nuttig tijdens piekuren, wanneer elektriciteitskosten hoog zijn, of bij stroomuitval. De energie in je auto kan dan fungeren als back-up voor je huis, vergelijkbaar met een thuisbatterij. Hiermee kan je niet alleen je huishouden draaiende houden, maar ook besparen op energiekosten door bijvoorbeeld zonne-energie te gebruiken die je eerder in je voertuig hebt opgeslagen.
Vehicle-to-Grid (V2G)
Naast het voeden van apparaten of je huis, kan je met V2G ook energie terugleveren aan het elektriciteitsnetwerk. Dit draagt bij aan een stabieler net en kan financieel voordelig zijn wanneer er vergoedingen gelden voor het terugleveren van stroom.
Al deze toepassingen maken van elektrische voertuigen niet alleen vervoersmiddelen, maar ook waardevolle opslagplaatsen voor duurzame energie. In de toekomst kunnen deze innovaties een cruciale rol spelen in het realiseren van een stabiel, flexibel en duurzaam energiesysteem.
Op de website van de Vlaamse overheid vind je nog meer informatie over het gebruik van je wagen als thuisbatterij.
Specifieke veiligheidsvoorschriften
Bidirectioneel laden vereist dat aan specifieke normen en veiligheidsvoorschriften van Synergrid voldaan wordt om te garanderen dat het elektriciteitsnet niet onstabiel wordt door teruglevering van energie vanuit voertuigen. De technologie en infrastructuur moeten volledig veilig zijn voordat de bidirectionele laadoplossingen op grote schaal worden ingezet. Daarom is het verplicht om elke installatie van een bidirectionele laadpaal te melden en te laten keuren.
Toekomstmuziek?
Momenteel zijn er nog maar een beperkt aantal merken en modellen die bidirectioneel laden toelaten. Daarom is het belangrijk dat autofabrikanten en laadinfrastructuurleveranciers samenwerken om de compatibiliteit te garanderen tussen voertuigen en bidirectionele laadpalen.
TIP: Op de site van e-Gear vind je een up-to-date overzicht van de wagens die bidirectioneel kunnen laden.
Naarmate de technologie evolueert, zullen steeds meer voertuigen in staat zijn om niet alleen efficiënt te laden, maar ook om slim deel te nemen aan het energiesysteem, bijvoorbeeld door piekbelasting af te vlakken of hernieuwbare energie op te slaan. Zo kan deze technologie in de toekomst bijdragen aan een meer veerkrachtig en duurzaam elektriciteitsnet.
Denk je eraan ook bij jou thuis een bidirectionele laadpaal te installeren? Vergeet hem dan zeker niet aan te melden in Mijn Fluvius.