Fluvius steunt goede doelen: een warme terugblik

Gevouwen handen vormen een hart

Naast onze activiteiten als netbeheerder nemen we vanuit Fluvius onze maatschappelijke rol op. Dat doen we met een waaier aan initiatieven in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Eén daarvan is onze steun aan goede doelen, in het bijzonder de Voedselbanken en Kom op tegen Kanker. We blikken terug op vijf warme jaren vol acties en projecten van onze medewerkers.

Mvo, wat is dat precies?

Steeds meer organisaties maken werk van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Ze zijn zich bewust van hun impact op het milieu en de samenleving en proberen vanuit verschillende invalshoeken een zo groot mogelijke positieve impact te realiseren.

Ook bij Fluvius zetten we sterk in op mvo: zo dragen we zorg voor het milieu en het klimaat, zetten we in op eerlijke arbeidsrelaties, zetten we mvo-partnerships op en steunen we goede doelen. Hierbij het overzicht van onze belangrijkste mvo-projecten.

Goede doelen: één voor allen en allen voor één

In 2016 kreeg Eandis – dat later met Infrax fuseerde tot Fluvius – dagelijks aanvragen van medewerkers om allerhande goede doelen te steunen. Zo groeide stelselmatig de nood om het beleid rond sociaal engagement te structureren. In plaats van telkens ad hoc te beslissen om een bepaald goed doel al dan niet te steunen, wilde Eandis zich richten op (toen nog) één goed doel waar alle medewerkers volledig achter staan.

Samen voor de Voedselbanken

In 2017 lanceerde Eandis een rondvraag bij de medewerkers om één goed doel te kiezen. Uit meer dan 50 goede doelen kozen we uiteindelijk de Voedselbanken. Die keuze is allesbehalve arbitrair:

  • het werkingsgebied van de Voedselbanken stemt overeen met dat van Fluvius (Vlaanderen)
  • zowel de Voedselbanken als Fluvius vullen een basisbehoefte in (energie en voeding)
  • onze sociale klanten doen vaak ook een beroep op de Voedselbanken

Van bij het begin besloten we om niet louter financiële steun te bieden. Eandis/Fluvius is immers geen commercieel bedrijf dat hiervoor zomaar een bepaald stuk van zijn winst opzij kan zetten. We wilden bovenal onze medewerkers en onze expertise actief inzetten om de Voedselbanken te ondersteunen.

In september 2017 trapten we de samenwerking op gang met een proefproject bij de Voedselbanken in West-Vlaanderen. In de jaren die volgden, bouwden we onze steun uit naar heel Vlaanderen. Vanuit verschillende invalshoeken hielpen we de Voedselbanken een handje:

  • doorheen de jaren verrichtten een 30-tal teams van medewerkers vrijwilligerswerk bij de lokale Voedselbanken (bv. schilderwerk, voedsel lokaal herverdelen, opkuisen, kledij sorteren)
  • we verdeelden afgeschreven maar nog bruikbaar bureaumeubilair en -materiaal van onze sites onder een 40-tal verenigingen
  • we stelden onze infrastructuur en lokalen ter beschikking (bv. voor vergaderingen)

Het leeuwendeel van onze inzet voor de Voedselbanken vloeit voort uit fundraising: elk jaar zamelen we geld in via acties die onze medewerkers organiseren en waaraan ze ook deelnemen.

Een overzicht van de acties voor de Voedselbanken

2018

  • eerste ‘foodwalk’ tussen Lokeren en Wachtebeke met 100 à 150 deelnemers
  • verkoop van allerhande gadgets
  • opbrengst: 6000 euro (in het kader van de Warmste Week)

2019

  • foodwalk in Lokeren
  • foodwalk met ontbijt naar Kortrijk
  • schaatsevent in Hasselt
  • verkoop van fluohesjes, fietslampjes en fluorescerende armbanden
  • bijdrage vanuit onze ontbijtdag n.a.v. de Week van de Mobiliteit
  • lokale voedselacties: granola, pannenkoekenslag, spaghettifestijn, dessertbuffet ...
  • opbrengst: 45 499 euro (opnieuw in het kader van de Warmste Week)

2020 

  • verkoop van ons online pdf-kookboek ‘Aan tafel met Us’ met recepten van medewerkers
  • online sessies rond welzijn (bv. yoga, fitness, boksen)
  • verkoop van een kalender met foto’s van onze beschilderde Fluvius-kasten
  • opbrengst: 38 620 euro (in het kader van ons eigen concept ‘de Warmste Week van Fluvius’)

2021

  • verkoop van onze eigen circulaire kledij (hoodies, mutsen en sjaals)
  • WarmeHartenMarkt, ons online veilingplatform met items van en voor medewerkers
  • giften d.m.v. een QR-code via onze online wenskaarten en de wensenapp
  • verkoop van ons eigen inpakpapier

Sinds 2020 koppelen we onze acties voor de Voedselbanken aan ons jaarlijkse nieuwjaarsevent. We maken dan een hele dag ‘Radio Fluvius’, en op het einde onthullen we het ingezamelde bedrag. Het is de bedoeling om in 2021 de kaap van 50 000 euro te ronden. Uiteindelijk kwamen we uit op een bedrag van 100 222 euro.

Kom op tegen Kanker als tweede goede doel

In 2018 ontstond Fluvius uit de fusie van Eandis en Infrax. Al sinds 2010 organiseert Infrax allerlei acties voor Kom op tegen Kanker. Logisch dus dat Kom op tegen Kanker naast de Voedselbanken het tweede goede doel van Fluvius werd na de fusie.

Een overzicht van de acties voor Kom op tegen Kanker:

  • We doen elk jaar mee met de 100 km-run, in 2021 met 5 teams van 4 lopers.
  • We nemen normaal ook deel aan de jaarlijkse 1000 km fietsen, maar die ging in 2021 niet door. Er kwam wel een alternatief: Iedereen 1000, met 8 lussen van 125 km doorheen Vlaanderen. We haalden de eerste plaats in het bedrijfsklassement met 23 276 km.
  • Het inschrijvingsgeld voor deze twee acties (5500 euro per fietsploeg en 2500 euro per loopploeg) halen we op via bedrijfswijde fundraisingacties en door acties van de deelnemers in hun eigen kring.
  • Zo konden we in 2021 maar liefst 72 528 euro schenken aan Kom op tegen Kanker.
Fluvius collega Erwin reed 1400 km met de fiets voor KOTK
Fluvius collega's liepen samen voor Kom op tegen Kanker

Talrijke giften bovenop onze acties

Naast al onze fundraisingacties bestaat een deel van het jaarlijks ingezamelde bedrag voor de goede doelen uit giften van onze medewerkers.

  • Een aantal teams schenken een deel van hun veiligheidsbudget – een bedrag voor een bepaald aantal dagen zonder werkongeval – aan een goed doel naar keuze.
  • Vorig jaar konden onze teambuildings door corona niet doorgaan, dus schonken enkele teams hun teambuildingbudget aan een goed doel naar keuze.
  • We schenken bedragen als we bepaalde targets behalen, zoals het jaarlijkse kilometerdoel: 1 500 000 kilometer te voet of per fiets door al onze medewerkers.

Guy De Munck, coördinator van de werking rond goede doelen binnen Fluvius, blikt tevreden terug: “Zelfs in tijden waarin het allesbehalve evident is om acties te organiseren voor goede doelen, krijgen we toch mooie bedragen bij elkaar. Het is prachtig om te zien hoe onze medewerkers zich elk jaar weer engageren om de goede doelen én elkaar een warm hart toe te dragen.”

CEO van Fluvius Frank Van Brabant, Guy De Munck van Fluvius, gedelegeerd bestuurder Jozef Motar en voorzitter Piet Van Themsche, beiden van de Voedselbanken

Foto vlnr: Fluvius CEO Frank Van Brabant, Guy De Munck (Fluvius), gedelegeerd bestuurder Jozef Motar en voorzitter Piet VanTemsche, beiden van de Voedselbanken.

Gerelateerde artikels