Defecte straatverlichting melden: hier brandt de lamp (niet)
Twintig jaar geleden riep Fluvius de straatlampentelefoon in het leven om defecte lichtpunten te melden. Bij wie kan je vandaag terecht om defecte straatverlichting te melden? Voor welke defecttypes kan je daar terecht? En hoe verloopt de opvolging en het herstelproces van zo’n defect lichtpunt precies?
Waar kan ik een defect lichtpunt melden?
Fluvius beheert in Vlaanderen ruim 1,2 miljoen openbare lichtpunten. Soms gaan één of meerdere van die lichtpunten kapot. Een defect lichtpunt kan je gratis bij Fluvius melden op twee manieren:
- Via het algemene storingsnummer 078 35 35 00
- Via de website straatlampen.fluvius.be
Maar we beheren echter niet alle lichtpunten in Vlaanderen. De verlichting langs autosnelwegen en gewestwegen valt voornamelijk onder het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Een defect lichtpunt van het AWV kan je melden op www.meldpuntwegen.be.
Hoe weet je nu welk lichtpunt aan wie toebehoort? Dat is vrij makkelijk. Elk lichtpunt heeft een uniek ‘steunnummer’, dat je terugvindt op de geeloranje sticker op de paal. De lichtpunten van het AWV herken je aan de letter ‘G’ in combinatie met vier cijfers in horizontale of verticale richting.
Soms komt een melding toch bij de verkeerde beheerder terecht. Daarom hebben Fluvius en het AWV een overeenkomst om foute meldingen aan elkaar door te geven. In dat geval brengen we de melder op de hoogte dat wij niet de beheerder zijn en dat we de melding hebben doorgestuurd.
Voor welke defecttypes kan ik bij Fluvius terecht?
Je weet nu bij wie je terechtkunt om een defect lichtpunt te melden. Maar wanneer spreken we van een ‘defect’? Je kan bij Fluvius aankloppen voor een hele waaier aan ‘defecttypes’:
- Het lichtpunt brandt niet wanneer dat wel zou moeten
- Het lichtpunt blijft branden wanneer dat niet zou moeten
- Het lichtpunt knippert
- Een groep lichtpunten blijft branden
- De volledige straat zit zonder verlichting
- Een ander defect (beschadiging van het lichtpunt, maar ook allerhande gevaarlijke situaties zoals een loshangend verlichtingstoestel of een ontbrekend paaldeurtje)
Wanneer je het defecte lichtpunt bij Fluvius meldt, zullen we je steeds vragen om welk defecttype het precies gaat om te bepalen hoe dringend het herstel is en welke diensten we moeten inzetten.
Ik heb het defecte lichtpunt gemeld, wat nu?
Jaarlijks ontvangt Fluvius zo’n 75 000 meldingen voor openbare verlichting. Hoe we jouw melding opvolgen en verwerken, hangt af van de manier waarop je ons hebt gecontacteerd.
Meldingen via straatlampen.fluvius.be volgen we iedere werkdag op en vertalen we na een analyse in een werkorder dat we toekennen aan een hersteller. Voor individuele defecten (één lichtpunt) sturen we een aannemer die dagelijks naar ons terugkoppelt. Voor collectieve defecten (meerdere, al dan niet aangrenzende lichtpunten) sturen we vaak een eigen technicus voor eerste analyse en eventueel een voorlopige herstelling.
Meldingen via het algemeen storingsnummer (078 35 35 00) worden door de operator op basis van de gegevens van de melder ingebracht in straatlampen.fluvius.be, tenzij het om een dringende melding gaat. Het verdere verloop van de opvolging is identiek aan de beschrijving hierboven. Een dringend defect meld je best via het storingsnummer, zodat we het snel kunnen opvolgen en oplossen.
Hoe lang duurt het voor mijn lichtpunt is hersteld?
Bij individuele defecten streven we naar een gemiddelde doorlooptijd tussen de eerste melding en de tijdelijke of definitieve herstelling van 8 kalenderdagen (met een maximum van 14 kalenderdagen).
Bij collectieve defecten streven we naar een gemiddelde doorlooptijd tussen de eerste melding en de herstelling van 4 kalenderdagen (met een maximum van 7 kalenderdagen).
Interactieve openbare verlichting
En wat met de toekomst? Tegen 2028 zullen de Vlaamse gemeenten en Fluvius volledig overschakelen op interactieve openbare ledverlichting. Die interactieve verlichtingstoestellen kunnen zelf een signaal naar Fluvius sturen wanneer ze defect zijn. Dankzij die nieuwe technologie kunnen we nog sneller en efficiënter een herstelling uitvoeren. Uiteraard kan je een defect interactief lichtpunt ook zelf melden.