Wat een jaar!
Toen ik nog CEO bij Infrax was, heb ik een hele tijd geblogd. Kwestie van af en toe wat uitgebreider te kunnen reageren op bepaalde zaken in de sector van de nutsvoorzieningen, of even extra aandacht te vragen voor een bepaald onderwerp. Met de komst van Fluvius ben ik het bloggen wat uit het oog verloren. Teveel ander werk op de plank, vrees ik. Maar het is wel blijven kriebelen. En nu wil ik er graag opnieuw mee beginnen. Zo in de kerstvakantie, net voor het jaareinde, leek me een goed moment. Kwestie van even terug te blikken op wat de voorbije twaalf maanden voor Fluvius gebracht hebben.
Een nieuwe naam, nieuwe projecten
Fluvius bestaat sinds juli 2018, maar op 7 februari maakten ook onze 6 miljoen klanten echt kennis met onze nieuwe naam en ons nieuw logo. Onder ruime mediabelangstelling gaven we de aftrap symbolisch in Buggenhout, het middelpunt van Vlaanderen. Van daaruit zijn we nadien nog naar 75 andere plaatsen doorgereisd, netjes verdeeld van de Kust tot de Maasvallei, om ons een jaar lang tijdens evenementen aan het brede publiek en elke regio voor te stellen. Ik ben blij dat Fluvius ondertussen al bekend in de oren klinkt bij heel wat mensen die ik tegenkom. Aan die naamsbekendheid zullen we ook in 2020 blijven werken, al zit een grote ‘tournee’ door Vlaanderen of tv-spotjes er dan niet meer in.
Nog in februari lanceerden we samen met Elia en de andere Belgische netbeheerders het project Internet of Energy (IO.Energy). Dat is een nieuw digitaal en ‘realtime’ communicatieplatform dat de makkelijke uitwisseling van data tussen allerlei spelers binnen en buiten de energiesector mogelijk maakt. Het voordeel daarvan? Het maakt gloednieuwe toepassingen rond energie mogelijk, waarbij de consument volledig aan het stuur van zijn energieverbruik komt te staan. Weersvoorspellingen koppelen met je zonnepanelen en je elektrische wagen om je zelfgeproduceerde energie op het juiste moment voor het laden van je elektrische wagen te gebruiken? Het wordt maar een van de vele mogelijkheden! Op dit moment worden concrete ideeën in goeie samenwerking met tientallen bedrijven en instanties uitgetest.
In maart mochten we mee op de startknop drukken van het nieuwe industriële stoomnet ECLUSE in de Waaslandhaven. Dat levert de reststoom van afvalverwerkingsbedrijven Indaver en SLECO aan zes afnemers uit de chemische industrie, die daardoor zelf geen stoom meer moeten opwekken. Goed voor 100.000 ton CO2-uitstoot per jaar minder. Fluvius stond mee in voor de aanleg van het stoomnet en treedt sindsdien op als netbeheerder.
Op 1 april werd onze jonge familie al uitgebreid, met de integratie van het Antwerpse kabelbedrijf Integan in Fluvius en kregen we er in één dag 150 nieuwe collega’s bij.
In mei tekenden we samen met de VVSG en technologiefederatie Agoria een belangrijke intentieverklaring. Samen willen we alle 1,2 miljoen verlichtingspunten langs de wegen in de steden en gemeenten van nieuwe LED-verlichting voorzien. Met deze ombouw willen we ten laatste in 2030 klaar zijn. Ook hier is de impact voor de samenleving niet gering: de energiefactuur voor de openbare verlichting kan met meer dan de helft omlaag, en de uitstoot wordt met 44.000 ton CO2 op jaarbasis verminderd. Om onze gemeenten hierin te helpen hebben we een aanbod gedaan om de openbare verlichting van hen over te nemen. Op die manier kunnen we de financiering beter spreiden. Samen met een aanzienlijk kostenvoordeel maken we op die manier dergelijk groot project voor alle gemeenten haalbaar. Meer dan 240 steden en gemeenten in Vlaanderen hebben ondertussen al aangegeven graag mee te stappen in dit verhaal. Daar gaan we de komende jaren volop werk van maken!
In mei huldigden we in Genk ook de eerste wijkcentrale van ons pilootproject voor een open glasvezelnetwerk in. We geloven immers in glasvezel-tot-in-de-woning als een technologie voor de toekomst om snelle data- en internetverbindingen voor de bedrijven en gezinnen in Vlaanderen mogelijk te maken. Op dit moment ziet het er niet naar uit dat de klassieke telecomspelers dit overal in Vlaanderen willen realiseren, waardoor op termijn een nieuwe digitale kloof kan ontstaan en heel wat Vlamingen verstoken zouden blijven van toegang tot snelle data. Dat lijkt ons geen goed idee. Daarom doen we een proefproject met glasvezel-tot-in-de-woning in vijf steden en gemeenten, waarbij we 15.000 gezinnen gratis willen aansluiten. Zelf treden we op als netbeheerder, we nodigen grote en kleine telecomproviders uit om hun diensten via ons netwerk aan te bieden. En dat lukt aardig: in Genk en Gent zijn we al volop actief en is er concrete keuze qua diensten voor de aangesloten klanten, en ook in Poperinge werd het project ondertussen opgestart. Antwerpen en Diksmuide volgen in 2020.
Maar ons meest omvangrijke en zichtbare project van 2019 was ongetwijfeld de introductie van de digitale energiemeters in Vlaanderen. Na heel wat jaren van proefprojecten zijn we op 1 juli echt van start gegaan. Sinds die dag plaatsen we enkel nog digitale meters. Tot nu zijn er al bijna 150.000 meters geplaatst. Daar ben ik blij om. De digitale meter wordt immers cruciaal om in de komende decennia volop hernieuwbare energie en technologieën in ons elektriciteitssysteem te integreren. Wie had vijftien jaar geleden kunnen inschatten hoe bijvoorbeeld de digicorder onze manier van tv kijken zo zou veranderen? Ik ben er zeker van dat de digitale meter hetzelfde zal doen met de manier waarop we in ons dagelijks leven energie verbruiken en produceren. Met op termijn nog meer mogelijkheden en comfort dan we vandaag gewoon zijn.
Het allerbelangrijkste
Maar het allerbelangrijkste project van het jaar is datgene wat je niet ziet. Elke dag van het jaar zijn immers duizenden collega’s van Fluvius samen met heel wat medewerkers van onze aannemers overal in Vlaanderen aan de slag om ervoor te zorgen dat iedereen elektriciteit en aardgas heeft, dat de riolering haar werk doet, dat de straatlampen branden en dat iedere klant snel internet ter beschikking heeft. Velen van hen moeten soms werken onder een loden zon, in striemende regen of in bittere kou. Absoluut niet evident. Ik wil hen allemaal van harte bedanken voor hun altijd grote professionalisme en inzet. Ik ben trots op wat zij elke dat voor onze klanten doen.
In 2020 willen we op dezelfde weg verder: dicht bij onze klanten, dicht bij de steden en gemeenten voor wie we werken. En ik besef dat het niet altijd loopt zoals onze klanten het willen, dat we hen soms teleurstellen als de oplossing voor een concrete vraag te lang uitblijft. Het blijven zaken waar we ook volgend jaar hard aan willen blijven werken. Daar mogen onze klanten op rekenen.
Daarmee is mijn blog opnieuw opgestart, en 2019 zo goed als afgesloten. Ik wens iedereen een bijzonder mooi eindejaar en fijne, gezellige feesten. Tot in 2020!
Frank