Wil je een bestaande elektriciteits- of gasmeter laten openen (activeren) of sluiten? Of een nieuwe elektriciteits- of gasmeter laten openen? Vraag dit aan via Mijn Fluvius.
Bestaande elektriciteits- of gasmeter openen
Wil je een bestaande meter openen? Bijvoorbeeld als je verhuisd bent naar een nieuwe woning? Vraag dit aan via Mijn Fluvius.
Het laten openen (activeren) van een meter is iets anders dan het laten installeren van een meter.
- Wij openen (activeren) een bestaande meter. Deze meter hangt dus al in de woning.
- Wij installeren/plaatsen een nieuwe meter. Een extra meter aanvragen dat kan hier.
Heb je al een contract bij een energieleverancier?
- Vraag via de knop 'Start je aanvraag' de activatie van de meter aan.
Heb je nog geen contract bij een energieleverancier?
- Sluit een contract af bij een leverancier naar keuze .
- De leverancier moet het nieuwe contract registeren bij Fluvius.
- Dit duurt minimaal 5 dagen.
- Vraag via de knop 'Start je aanvraag' de activatie van de meter aan.
Nieuwe elektriciteitsmeter openen
Heb je een nieuwe meter laten plaatsen en wil je deze openen? Dat werkt als volgt.
- Een keuringsinstelling moet de binneninstallatie eerst controleren en goedkeuren.
- Is de installatie goedgekeurd? Vraag dan via Mijn Fluvius de opening aan.
Nieuwe gasmeter openen
Wil je je nieuwe gasmeter laten openen? Kijk dan even na of de installateur die de binneninstallatie heeft geplaatst het CERGA-label heeft of niet. Dit bepaalt namelijk welke stappen je moet ondernemen om je gasmeter te laten openen.
Installatie door een CERGA-installateur
Wanneer een CERGA-installateur jouw binneninstallatie voor gas heeft geplaatst, dan zorgt de installateur ook meteen voor de keuring.
Voor het openen (indienststellen) van de gasmeter, maakt de CERGA-installateur in samenspraak met jou of jijzelf een afspraak met Fluvius via 078 35 35 34. Wij komen dan langs voor het openen van de meter. Zorg er wel voor dat je een energiecontract voor gas hebt afgesloten, anders kunnen we de meter niet openen.
Installatie door een niet-CERGA-installateur
Wanneer een niet-CERGA-installateur jouw binneninstallatie heeft geplaatst, neem je voor de keuring én het openen van de meter contact op met een erkende keuringsinstelling. Kijk hier na welke keuringsinstelling actief is in jouw gemeente.
Deze keuringsinstelling keurt de binneninstallatie én opent meteen de gasmeter. Zorg er wel voor dat je een energiecontract voor gas hebt afgesloten, anders kan de meter niet worden geopend.
Bij een verhuizing
Staat de elektriciteits- of gasmeter nog open in de woning waar je in- of vertrekt?
- Neemt de nieuwe bewoner jouw elektriciteits- of gasaansluiting over?
- Vul dan samen met de nieuwe of vorige bewoner het energieovernameformulier in.
- Neemt de nieuwe bewoner jouw elektriciteits- of gasaansluiting niet over?
- Laat dan je meter sluiten. Zie hieronder.
Elektriciteits- of gasmeter sluiten
Wil je jouw elektriciteits- of gasmeter laten sluiten?
- Vraag via de knop 'Start je aanvraag' de sluiting aan.
- We sluiten de meter af.
- We laten de meter wel gewoon hangen. Je betaalt dan geen huurkosten meer voor de meter.
Weet je zeker dat je de meter nooit meer wil gebruiken? Laat dan de meter verwijderen.
Welke info houd je het best bij de hand om je aanvraag te starten?
Voor het openen van een elektriciteitsmeter
Informatie
- De EAN-code van je elektriciteitsaansluiting.
Bijlagen
- Een goedkeuringsverklaring van de binneninstallatie, opgesteld door een erkende keuringsinstelling.
Voor het sluiten van een elektriciteitsmeter
- De EAN-code van je elektriciteitsaansluiting.
Voor het openen van een gasmeter
Informatie
- De EAN-code van je gasaansluiting.
Bijlagen
- Een keuringsverklaring van de binneninstallatie.
Voor het sluiten van een gasmeter
- De EAN-code van je gasaansluiting.