Valse e-mail gekregen?

In een e-mail proberen fraudeurs (phishers) geld of informatie van je te verkrijgen.

Hoe herken je een phishing-mail?

  • Kijk het verzendadres na. Bij een e-mail van Fluvius eindigt het verzendadres op @fluvius.be. Is dit niet het geval, dan is het een valse e-mail. Opgelet: zelfs een e-mailadres dat toch eindigt op @fluvius.be, kan vals zijn. Fraudeurs maken het e-mailadres dan na, dit heet spoofing.
  • Let op schrijffouten. Staan er schrijffouten in de e-mail, of vreemde zinsconstructies, wees dan alert.
  • De inhoud is te mooi om waar te zijn. Staat er in de mail dat je een mooie som geld (een paar 100 euro) van ons krijgt, zonder dat daar een reden voor is, dan is de informatie niet waar.
  • Check de link in de e-mail. Klik niet op de link in de e-mail, maar ga met je muis op de link staan, zonder te klikken. Dan verschijnt de link achter de woorden. Verwijst die niet naar de Fluvius-website www.fluvius.be, dan is de e-mail verdacht.

Hoe herken je een e-mail van Fluvius?

In een e-mail van Fluvius gebruiken we zo veel mogelijk de volgende zaken:

  • Je naam
  • Je dossiernummer
  • Je EAN-code. Deze code bestaat uit 18 cijfers en begint altijd met het cijfer 54144. Je vindt dit terug op je meterkast of op je energiefacturen.

Hoe herken je een e-mail van een aannemer die voor Fluvius werkt?

De aannemers TEAPlus, Unit-T en 3DM sturen ook e-mails om een afspraak te maken voor de plaatsing van een digitale meter. Naast het logo van de aannemer staat ook steeds het logo van Fluvius.

Wat moet je doen als je een phishing-mail ontvangt?

  • Klik nooit op de link
  • Geef nooit je bankgegevens door
  • Stuur de mail door naar [email protected]
  • Bel meteen Cardstop via 078 170 170
  • Doe aangifte bij je lokale politie

E-mail: Geef uw meterstanden door

Phishing e-mail: Geef uw meterstanden door

E-mail: Nieuwe berekening meterstanden

Phishing e-mail: nieuwe berekening van uw meterstanden

E-mail: Compensatie

Valse e-mails (phising-mails) in naam van Fluvius in omloop